Information om COVID-19 (Corona-virussen)
Senest opdateret: 15.03.2020 kl. 10:20
Vi har fuld forståelse for, at du står med en del ubesvarede spørgsmål. Vi står alle midt i en ekstraordinær situation, og vi ved, at det giver anledning til både uvished og frustration. Den drømmerejse du enten var afsted på eller planlagde at skulle afsted på, er påvirket af omstændigheder, der enten har betydet, at du har måtte vende hjem før planlagt eller slet ikke er kommet afsted. Det er meget beklageligt, at rejseplanerne ikke forløb som forventet.
Officielle rejseråd
Udenrigsministeriets model for opdatering af rejsevejledningerne betyder, at de opdaterer vejledningerne hver 14. dag frem for at sætte en skæringsdato som for de tidligere officielle rejseråd. Vi følger naturligvis Udenrigsministeriets retningslinjer, og tager proaktivt kontakt til dig, det måtte vedrøre. Du har også mulighed for løbende at holde dig opdateret om rejsevejledningerne her.
Status på pakkerejser der, grundet COVID-19, ikke kan gennemføres
Hører din rejse ind under Lov om Pakkerejser? En pakkerejse kan fx bestå af flybilletter, hotel og aktiviteter samlet. Er dette tilfældet, læs da videre.
Nedenfor kan du få et overblik over status for de forskellige perioder, som er defineret af regeringen og Rejsegarantifonden:
Periode 1 (afrejse mellem 13. marts til 13. april): Afsluttet og refunderet jf. regeringens retningslinjer.
Periode 2 (afrejse mellem 14. april til 10. maj + afrejse mellem 11. maj til 31. maj): Afsluttet og refunderet jf. regeringens retningslinjer.
Periode 3 (afrejse mellem 1. juni og 31. august): Afsluttet og refunderet jf. regeringens retningslinjer.
Periode 4 (afrejse mellem 1. september og 31. oktober): Afsluttet og refunderet jf. regeringens retningslinjer.
Periode 5 (afrejse efter 31. oktober): Afsluttet og refunderet jf. regeringens retningslinjer.
Afbrudte rejser (afrejse før 13. marts og hjemrejse efter 13. marts): Afsluttet med undtagelse af køb af flybilletter alene, hvor rejsen blev afbrudt. Vi er dog i kontakt med alle, det fortsat vedrører.
Har du kun købt flybilletter eller købt flybilletter online?
Vi er klar over, at ventetiden har været meget lang. Selvom mange luftfartsselskaber ikke kommunikerer specifikke detaljer om forventet behandslingstid, skal du vide, at vi arbejder benhårdt på at sætte skub i processen. KILROY optræder som agent for flyselskaberne, og det er derfor det pågældende flyselskab, der leverer rejsen og definerer reglerne for den billet, du har købt, og som agent er vi derfor afhængige af deres refundering. Så snart vi modtager refunderingen på dit køb fra luftfartsselskabet, sætter vi refunderingen til udbetaling til dig.
Har du kun købt flybilletter eller købt flybilletterne online? Se denne side for opdateret information.
Går du med nye rejseplaner i tankerne?
Book uden bekymringer! Med vores nye fleksible måde at booke på, 'Book with Confidence', kan du, når du har booket, afbestille og ændre dine rejseplaner uden nogle ekstra omkostninger forbundet med det. Vi spørger ikke hvorfor; vi ønsker blot at sikre, at du får det eventyr, du drømmer om. Læs meget mere om, hvordan du er dækket ind.
Er du afsted på en rejse?
Er du på rejse, og ønsker du at rejse hjem til Danmark før din oprindelige hjemrejse, skal vi bede dig sende din henvendelse til [email protected], hvor du inkluderer dit referencenummer i emnefeltet, således vi hurtigt kan afhjælpe dig. Vi er som rejsebureau forpligtet til at hjælpe dig med ændringerne af din pakkerejse, men du er selv økonomisk ansvarlig for eventuelle omkostninger. I dette tilfælde skal du også tage kontakt til din rejseforsikring. Hvis du er tryg der hvor du er, og du allerede har en bekræftet hjemrejsebillet, skal du som udgangspunkt holde fast i den.
Bemærk, at hvis du befinder dig i et land, hvor grænserne i øjeblikket er lukkede, vil ansvaret for at hjælpe dig hjem til Danmark overgå til Udenrigsministeriet. Derfor anbefaler vi, at du tilmelder dig Danskerlisten. Dette gør du ved at hente appen "Rejseklar", hvor du i menuen i appen vælger "Danskerlisten".
Hold dig opdateret på situationens status og udvikling via troværdige kilder
Først og fremmest er det vigtigt, at du henter din viden om virussen og udbruddet heraf fra troværdige kilder. Vi anbefaler, at du holder dig opdateret om virussen, spredningen af den og i det hele taget at indhente øvrig viden hos Sundhedsstyrelsen eller hos WHO. Se ligeledes den opdaterede statistik over bekræftede tilfælde af smittede her.
Du kan på Udenrigsministeriets (UM) hjemmeside læse mere om, hvilke områder de – og dermed KILROY – fraråder rejse til. Hold dig ligeledes opdateret på seneste nyt for lige præcis dit rejsemål på den pågældende ambassade for destinationens hjemmeside.
Ønsker du at holde dig orienteret med relevant information omkring Rejsegarantifonden og regeringens hjælpepakke til rejsebranchen, kan du holde dig opdateret her.