{{ section.name }} Support

Vi fandt {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} og {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} for '{{ searchTerm }}'

0 Results found


Sådan udregner vi klimakompensering

Kvinde der rejser med tog

Hvordan udregner du bedst klimakompensering fra din flyrejse?

Kort fortalt: Myclimate/KILROY-modellen udregner den samlede klimapåvirkning på din flyaktivitet, hvor andre modeller udelukkende udregner CO2-udledningen. 

Den mere detaljerede forklaring: Vi bruger myclimate Flight Emission Calculator, der er udviklet af myclimate.

Denne udregning tager mange forskellige ting i betragtning i forbindelse med klimaafsættet, og inkluderer (men er ikke begrænset til): 

  • Flydistancen
  • Brændstofforbrug under taxi, takeoff, i luften og ved landing 
  • Flytypen (Læs mere på myclimate.org
  • Den gennemsnitlige passagers load-faktor
  • Rejseklasse (economy, business eller first class)
  • CO2-udledning i forbindelse med produktion og transport af brændstof, og ikke blot forbruget af brændstof.

Vil beregningen altid matche de præcise udledninger fra min flyrejse?

Nej – men det vil blive et tal, der ligger meget tæt på.  

Når man laver en formel som denne, er det nødvendigt at foretage visse formodninger baseret på gennemsnittet over tid. F.eks. at bruge det gennemsnitlige antal passagerer på en bestemt flystrækning, og ikke det eksakte antal passagerer på lige nøjagtigt dit fly. 

Derudover er det nødvendigt at foretage visse formodninger om brændstofforbruget for forskellige typer fly, fordi udregneren ikke kan håndtere alle de forskellige flytyper og motorvariationer, der findes derude. Når det så er sagt, giver klimaudregneren et ret godt billede på udledningen af din flyrejse.

Tager udregneren højde for, om et fly flyver på bæredygtigt brændstof eller bio-benzin? 

​​​​​​​Nej, det gør den ikke. Ikke ned til det specifikke fly, du flyver med.

Men, som flyindustrien udvikler sig, og fly gradvist bliver mere og mere effektive hvad angår brændstofforbrug, og som følge af elektriske flys indtog i industrien, vil formlen tage disse ting med i beregningen, når den skal udregne det gennemsnitlige forbrug af brændstof per kilometer. Det betyder, at som følge af flybranchen bliver grønnere og grønnere, vil dette også blive reflekteret i formlen, der gælder for alle fly. Dog ikke på individuelt flyniveau. 

↩ Tilbage til forsiden

Din browser er forældet. Du kan opdatere til en nyere version her

Hov! Den side, du søgte, er ikke tilgængelig. Vi håber, at du finder det, du søger.